Uwaga!!!!! Mimo wielokrotnych ostrzeżeń, ciągle przybywa oszukanych za pośrednictwem Internetu
Przestępcy są bardzo kreatywni aby nas okraść. Co ciekawe w ostatnio funkcjonujących przestępstwach, posiadacze kont bankowych sami udostępniają dane potrzebne oszustowi. Dwie najbardziej popularne metody to na „Portal ogłoszeniowy” i „Na pracownika banku lub platformy inwestycyjnej”
Na czym polega oszustwo na „Portal ogłoszeniowy”
• Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Twierdzi, że chce zapłacić za wystawiony do sprzedaży towar, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link. W ten sposób -„Oszust zastawia na Ciebie pułapkę”
• Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony portalu ogłoszeniowego. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stanu Twojego konta. Wypełniasz formularz. -„Oszust ma już prawie wszystko żeby Cię okraść”
• Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie napisaliśmy, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. -„Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie”
• Koniec. Twoje konto jest PUSTE.
Jak uniknąć oszustwa
• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności portali ogłoszeniowych
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
Na czym polega oszustwo na „Pracownika banku, lub platformy inwestycyjnej”
Pamiętajcie!
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą podczas rozmowy o login lub hasło do bankowości internetowej
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów klientów
• Pracownicy Banku nigdy nie proszą o pełen numer karty i kod CVV
• Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem Banku - rozłącz się - sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń
Oszukanie poprzez wprowadzenie w błąd za pośrednictwem komunikatorów
Oszuści przejmują konto lub tworzą podobne na portalu społecznościowym. Następnie za pośrednictwem komunikatora rozsyłają do znajomych z portalu prośbę o pilną pożyczkę poprzez wysłanie kodu blik. Nasze pieniądze wcale nie trafiają do osoby, której chcieliśmy pomóc.
Jak uniknąć oszustwa
• Potwierdź telefonicznie, mailowo, przez sms, że osoba która prosi o pożyczkę to faktycznie twój znajomy/członek rodziny
Bezpieczeństwo naszych pieniędzy w dużej mierze zależy od nas samych!
nadkomisarz Marcin Ząbek
Komenda Powiatowa Policji
w Dzierżoniowie